Jak zadać pytanie?

Kiedy masz jakieś pytanie do władzy, zadaj je!

Może to być zwykły mail wysłany do urzędu, który posiada interesujące nas informacje. Nie musimy szukać adresu konkretnego urzędnika, możemy napisać na adres ogólny instytucji. Ważne, aby uściślić, w jakiej formie mają być udostępnione dokumenty i na jaki adres wysłane.

Przykładowa treść wniosku:

Wnoszę o przesłanie na ten adres mailowy skanów wszystkich umów zawartych w kwietniu tego roku przez wójta.

Nie musisz się podpisywać pod wnioskiem.

Urząd najpóźniej po 14 dniach kalendarzowych musi Ci odpowiedzieć.

Jeżeli urząd zamieścił oczekiwane przez Ciebie informacje w Biuletynie Informacji Publicznej – oznaczonym biało-czerwoną flagą, nie zdziw się, że w odpowiedzi otrzymasz link do strony internetowej BIP, pod którą znajdziesz interesujące Cię informacje.

Jeśli nie odpowie, lub jego odpowiedź będzie wymijająca czy niepełna, możesz napisać skargę. Gdy urząd wyda decyzję odmawiającą przekazania Ci informacji, najpierw trzeba się od tej decyzji odwołać. Chcesz dowiedzieć się krok po kroku, jak złożyć wniosek, napisać skargę, etc., zajrzyj do naszego Poradnika.

Niech Cię nie zastanawia to, czy możesz uzyskać jakieś informacje. Zasadą jest jawność, a nad ewentualnymi ograniczeniami będzie zastanawiał się urząd.